Teraz jest niedziela, 22 października 2017, 12:07

epheli.pl

Wortal pilotów helikopterów RC

ZYX S2 i zachowanie tarczy dla AIL i ELEV

Wszystko o systemach FlybarLess, czyli nie ma połowy wirnika a lata.

Moderatorzy: Scroller, maczar, kenobi36

  • Advertisement


 
Posty: 6
Dołączył(a): wtorek, 17 marca 2015, 22:47
Lokalizacja: Limanowa, okolice

ZYX S2 i zachowanie tarczy dla AIL i ELEV

Post przez wojtek80 » piątek, 3 kwietnia 2015, 10:27

Witam,

Jestem nowy na forum ale przygodę z cheli rozpocząłem 3 lata temu.
Od 3 lat śledzę te¼ forum EP Heli.
Moja historia jest dość prosta, a mianowicie zacząłem dość odważnie od helikoptera 6ch KDS 450 QS, na którym uczyłem się latać przez pierwsze 2 lata. Od roku latam TAROT 450 PRO FBL. Zanim przejdę do pytania chciałbym jeszcze powiedzieć parę słów podsumowania moich 3 lat przygody z tym hobby dla tych, którzy dopiero zaczynają.
Mówi się, że na początek symulator potem pierwsze próby jakimś mikrusem, itd. - święta racja.
Ja jednak zacząłem od klasy 450 i bez symulatora – da się, ale w żadnym przypadku nie polecam ponieważ koszty napraw szybko przekroczą zakup najdroższego nawet symulatora. Ile ja się nawymieniałem części w moim QS-sie – trudno zliczyć. Nauczyłem się przez to podstaw regulacji i zasady działania helikoptera. Symulator użyłem pierwszy raz w momencie jak nabyłem TAROTA, kiedy chciałem robić pierwsze flipy – i tak jakieś 1000zł za pó¼no ;-)

Moja konfiguracja sprzętowa to:
TAROT 450 PRO V2 FBL + ZYX S2
Radio KDS K-7XII, odbiornik i regiel przełożone od KDS 450 QS.
serwa:
Tarcza: KST 113MG
Ogon: KST 215MG

Mam pytanie, które mnie nurtuje od około roku i dotyczy radia KDS i ZYX S2. Mianowicie
ustawiam radio tak by wszystkie wychylenia zakresów monitorze w ZYX-ie były na -100 +100 (wszystko jak teoria podaje) ale:
Prawy drążek czyli Aileron i Elevator nie wykorzystują pełnego zakresu (-100 +100) wychylenia prawego drążka, a jedynie około -32 +32. Wychylenie drążka ponad -32 lub -32 nie wywołuje żadnej reakcji na tarczy helika.
Dodam, że w zakresie -32 do +32 wychylenia drążka tarcza wychyli się o właściwy kąt np. +-6 stopni - mierząc na łopatach.
Oczywiście mogę ustawić radio tak by w podglądzie monitora ZYX było na aileron i elevator -+ 32 i tarcza porusza się wtedy na całej drodze wychylenia drążków ale tarcza porusza się wtedy bardzo wolno (w ślimaczym tempie) i działa z opó¼nieniem na ruchy drążka. Heli jest wtedy bardzo ospały i nie ma mowy o jakichkolwiek flipach czy nawet beczkach.
Próbowałem już wszystkiego co jest mi znane i nic (w tym zmieniałem parametry PID, zamieniałem serwa - bez rezultatów).
Pozostałe osie (ruder i pitch) zachowują się normalnie (działają szybko bez względu na wartość ustawienia w radiu) a problem dotyczy jedynie prawego drążka.
Nie ważne czy ustawię wychylenia w monitorze ZYX na -+100 czy np. -+50 i tak tarcza reaguje zawsze do około -+32 wartości w monitorze ZYX S2.

Latam na ustawieniach prawego drążka w monitorze kanałów ZYX-a na -+70 co jest pewnego rodzaju kompromisem pomiędzy szybkością ruchu tarczy a wychyleniem bo i tak powyżej -+32 wychylenia drążka tarcza nie reaguje.
Ponieważ tarcza reaguje tylko w około 1/2 wychylenia prawego drążka musiałem ustawić expo dla aileron i elevator na minimum, żeby Heli nie zrobił flipa przy lekko muśniętym prawym drążku.

Czy ktoś z takim zestawem też ma/miał taki problem?
Czy istnieje jakieś ustawienie ZYX S2, ewentualnie radia, które zmienia współczynnik przyrostowy na 1 impuls sygnału z radia?
Czy jest uszkodzony ZYX? dzieje się tak od samego początku odkąd go kupiłem.
Czy jest uszkodzone coś w radiu? - mam go od nowości.

Z góry dziękuję za sugestie w tym temacie.
Pozdrawiam

Avatar użytkownika
 
Posty: 4365
Dołączył(a): sobota, 14 lipca 2012, 17:21
Lokalizacja: Bielsko-Biała (EPBA)

ZYX S2 i zachowanie tarczy dla AIL i ELEV

Post przez Viper81 » piątek, 3 kwietnia 2015, 13:23

Witaj na forum !!! :D

Czy przy pominięciu zyx i wpięciu serw bezpośrednio w odbiornik problem ograniczonego ruchu serw dla prawego drążka występuje nadal ???
Jeżeli tak to przyczyna będzie tkwiła w nadajniku.

ZYX kupiłeś nowy i nigdy wcześniej nie był konfigurowany pod inny model dla innego radia, innych serw ?
Powinno się go zawsze zresetować przy nowej konfiguracji.

Na wstępie odpowiedz na powyższe pytania. Potem będziemy szukać dalej.

Jeszcze zadam jedno pytanie.
Jaki typ tarczy wybrałeś w radiu ? Ma być tarcza 90 stopni 1 serwo. ¯adnych mikserów włączonych w radiu. Wszystkie miksy robi ZYX. Błędne przygotowanie radia pod konfigurację ZYX skutkuje dziwnym zachowywaniem się modelu.
THIS IS THE PART OF ME...

Pozdrawiam
Krzysiek "Viper" HELI DRIVER :)

 
Posty: 6
Dołączył(a): wtorek, 17 marca 2015, 22:47
Lokalizacja: Limanowa, okolice

ZYX S2 i zachowanie tarczy dla AIL i ELEV

Post przez wojtek80 » piątek, 3 kwietnia 2015, 15:09

Dzięki Viper81 za odpowied¼.

Przed ZYX S2 normalnie latałem na FB na co prawda innych serwach ale też cyfrowych i nie było tego problemu.

Tak, ZYX nowy, kupiony u polskiego dystrybutora, od początku pracuje na tych samych serwach i z tym samym radiem. Jedyne czego nie zrobiłem po zakupie ZYX to jego resetu. Sprubuję go zresetować i skonfigutować od nowa. Wieje tak mocno, że i tak mam kilka dni przerwy w lataniu :D

Zresetuję też i radio by mieć pewność, że wszystko robię na nowo i ustawię wszystko raz jeszcze.
W radiu KDS jest tryb HL1 jako "zwykły helikopter z 1 serwem". Poszperałem w sieci i wiem, że jest to tryb dla pracy w systemie FBL - taki też mam ustawiony.

Avatar użytkownika
 
Posty: 182
Dołączył(a): wtorek, 18 września 2012, 22:24
Lokalizacja: okolice Lublina

ZYX S2 i zachowanie tarczy dla AIL i ELEV

Post przez przemekpal » piątek, 3 kwietnia 2015, 15:26

Używam dokładnie takiego samego zestawu i u mnie wszystko działa pięknie.
Jedyne co mi przychodzi do głowy (i na czym ja się wyłożyłem ustawiając to wszystko na początku), to ¼le ustawiony swash mix - w naszych radiach jest to ostatnia zakładka PLA - tam musi być wszystko na 100.
U mnie po zmianie z HL3 na HL1 PIT w tej zakładce był na 100, ale AIL i ELEV już chyba na 60, nie pamiętam dokładnie i przez to właśnie suwaki na tych osiach w zyxie nie chodziły od -100 do +100. Sprawd¼ też, czy end pointy masz ustawione na pełnych zakresach.
Naprawdę da się dobrze latać na tym zestawie i ja z tego radia jestem bardzo zadowolony, helika ograniczają tylko moje umiejętności:https://www.youtube.com/watch?v=a2J1SY46uhA

P.S. Nie mruga Ci czasem czerwona dioda w zyxie?
ALZRC 450 FBL ZYX-S2
V977 najlepszy mikrus 6ch jaki mia³em
Mikro quady: CX-11 i CX-10
3 x V911
By³y: V922, V933, Wasp Nano CPx, 450QS

Avatar użytkownika
 
Posty: 4365
Dołączył(a): sobota, 14 lipca 2012, 17:21
Lokalizacja: Bielsko-Biała (EPBA)

ZYX S2 i zachowanie tarczy dla AIL i ELEV

Post przez Viper81 » piątek, 3 kwietnia 2015, 16:30

Wojtek popatrz na to co Przemek pisze. Ma to radio, nawet ten sam zestaw, więc masz najlepsze ¼ródło danych. W radiu do konfiguracji wszelkie miksery muszą być domyślnie wyłączone.
THIS IS THE PART OF ME...

Pozdrawiam
Krzysiek "Viper" HELI DRIVER :)

 
Posty: 6
Dołączył(a): wtorek, 17 marca 2015, 22:47
Lokalizacja: Limanowa, okolice

ZYX S2 i zachowanie tarczy dla AIL i ELEV

Post przez wojtek80 » piątek, 3 kwietnia 2015, 18:26

Dzięki chłopaki. Właśnie chodziło mi kogoś kto ma podobny zestaw jak ja.

Wykonałem ponowną konfigurację ZYX-a i radia.

EIL i ELEV rzeczywiście po resecie radia przyjmują wartości jak Przemek pisze ale u mnie nie jest problem ustawić wszystkie wychylenia -100 +100 w ZYX-ie. Dziwne dla mnie jest to, tarcza pomimo poprawnych sygnałów z radia nie wychyla się na całej drodze ruchu drążka prawego.
Wygląda to tak:
Ustawiam AIL i ELEV na -100 +100 w ZYX-ie na suwakach.
Wychylam powoli prawy drążek np. w prawo (kierunek nie ma znaczenia ponieważ w każdym kierunku jest tak samo) i po wychyleniu drążka powyżej 1/3 drogi tarcza już osiągnęła maksymalny ustawiony w ZYX kąt np. 6 stopni na łopatach i się już nie porusza (zatrzymuje się). Wychylając drążek od max wychylenia do minimum to od 1/3 wychylenia drążka tarcza zaczyna się powoli poziomować by w centrum pozycji drążka się wyrównać.

Zmieniam EIL i ELEV na -70 + 70 w ZYX-ie na suwakach za pomocą end pointów.
I jest to samo co powyżej ale tarcza maksymalne wychylenie osiągnie dopiero po mniej więcej 1/2 wychylenia drążka.

Jak ustawię EIL i ELEV na -32 + 32 w ZYX-ie na suwakach to mam pełne wychylenie tarczy przy maksymalnym wychyleniu prawego drążka we wszystkich kierunkach ale tarcza porusza się bardzo „ślamazarnie”.

Im mniejsze wartości ustawię w ZYX tym tarcza wolniej się porusza.

Zauważyłem ten sam problem co powyżej przy serwie ogonowym. Nie zauważyłem go wcześniej bo suwak dla RUDDER jest na prawie -100 +100
Na PIT tarcza działa błyskawicznie w pełnym zakresie -11 +11 stopni na łopatach i pełnym zakresie drążka.

Co do mrugającej czerwonej diody w ZYX-ie. Dioda świeci światłem ciągłym, nie mruga.
Raz zaczęła rytmicznie mrugać: szybkie pulsowanie 1sekunda, przerwa 2sekundy i znowu mruga itd. zdarzyło się to tylko raz podczas jednego z wielokrotnych podłączeñ ZYX-a do komputera - nie wiem od czego to zależy. Wcześniej też pewnie czasem mrugała ale nie zwróciłem na to uwagi.
Sprawdzałem jeszcze raz przed chwilą – świeci światłem ciągłym.

Podejrzewam ZYX-a jako winowajcę – suwaki działają książkowo a on interpretuje te dane po swojemu. Nie byłem zbyt doświadczony w FPL by wcześniej uznać to za coś złego bo przecież „da się z tym latać”. Z czasem nabierania umiejętności i doświadczenia zaczęło mnie to interesować a wcześniej zachłyśnięty jakością lotu pomiędzy KDS QS a TAROT FBL zapomniałem o tym.
Nie miałem na nim poważniejszego kreta a jedynie dwa tzw. twarde lądowania.
Obym się mylił.

Avatar użytkownika
 
Posty: 182
Dołączył(a): wtorek, 18 września 2012, 22:24
Lokalizacja: okolice Lublina

Post przez przemekpal » piątek, 3 kwietnia 2015, 19:33

Wojtek, to że wychylasz drążek tylko trochę, a tarcza jedzie do koñca jest natrralnym objawem, tak właśnie działa zyx. A Twoja walka ze zmienianiem end pointów mu tylko w pracy przeszkadza :)
Ustaw wszystkie zakresy +-100, a następnie dodaj mu trochę expa, nie dziwne że jest mułem jak expo na tych osiach masz max ujemne, czyli -40. Ja przy pierwszym locie zacząłem od -30, był mułowaty, ale pó¼niej w miarę przyzwyczajania do fbl expo podnosiłem i teraz mam na 0 i dynamika jest rewelacyjna, w ogóle nie do osiągnięcia na głowicy z prętem.
Jeśli chcesz, mogę Ci podesłać save'a z mojego zyxa ale raczej jest to zbędne bo ustawienia masz chyba dobre.

A o diodę pytałem, bo też na początku używałem regla kds-a, z tym że być może moje ds215 ciągną więcej prądu, niż Twoje ds113. Bec nie wyrabiał pod obciążeniem, zyx to wyłapywał i zaczynał migać tak:
https://www.youtube.com/watch?v=9asA2mI49vo
Ile ja sie naszukałem, żeby dojść o co z tym chodzi...
ALZRC 450 FBL ZYX-S2
V977 najlepszy mikrus 6ch jaki mia³em
Mikro quady: CX-11 i CX-10
3 x V911
By³y: V922, V933, Wasp Nano CPx, 450QS

Avatar użytkownika
 
Posty: 4365
Dołączył(a): sobota, 14 lipca 2012, 17:21
Lokalizacja: Bielsko-Biała (EPBA)

Post przez Viper81 » piątek, 3 kwietnia 2015, 21:53

Wojtek tak jak pisałem na początku ustaw sobie radio tak jak jest to napisane w programie zyx. Tam masz napisane o typie tarczy, o tym, że miksery wyłączone, end pointy na pełnych zakresach, subtrimy, trymery nie ruszane. Początkowa faza konfiguracji ZYX to zgranie radia z żyroskopem. Konfigurujesz ZYX zakładka po zakładce.
Jest tam też zakładka swashplate travel. Tam określasz zakres ruchu tarczy - wychylenia. Chodzi o takie ustawienie zakresu, żeby był zadowalający ze względu na manewrowość i jednocześnie bezpieczny - czyli nie doprowadzał do kolizji elementów głowicy, wirnika z elementami takimi jak kabinka, belka ogonowa etc. Może tam masz też coś zamieszane?
Jeśli chodzi o przełożenie ruch drążka / ruch tarczy to zależy ono od ustawieñ w radiu. Takich jak EXPO, DUAL RATE, END POINT.
THIS IS THE PART OF ME...

Pozdrawiam
Krzysiek "Viper" HELI DRIVER :)

 
Posty: 6
Dołączył(a): wtorek, 17 marca 2015, 22:47
Lokalizacja: Limanowa, okolice

Post przez wojtek80 » sobota, 4 kwietnia 2015, 09:15

Dzięki Wam chłopaki.

Przemek
"Wojtek, to że wychylasz drążek tylko trochę, a tarcza jedzie do koñca jest natrralnym objawem, tak właśnie działa zyx."
Na taką informację czekałem. Próbowałem walczyć z czymś co jest naturalne i normalne. Nie dziwie się, że nie mogłem sobie z tym poradzić:-). Kombinowałem z endpointami a to nie o to chodzi. Ustawie więc wszystko książkowo jak instrukcja ZYX-a mówi i w górę!!!
Będę zwiększał EXPO od -30 w górę w miarę nabywania doświadczenia w pilotowaniu.
Helikopterem od początku tata się rewelacyjnie. W porównaniu do KDS QS to inna bajka. Oczywiście QS jako do nauki nadaje się wyśmienicie. W ZYX-ie od początku interesowała mnie właśnie sprawa, o którą zapytałem ale wszystko jest już jasne i wiem, że wszystko u mnie jest w porządku:-)

Sprawa migającej czerwonej diody.
Dziś podłączyłem pakiet i … dioda miga jak na Twoim filmie. Próbowałem jeszcze podpinać 4 razy i za każdym razem tak samo. Miga zaraz po zalogowaniu. Nie trzeba ruszać serwami.
Najdziwniejsze w tym wszystkim jest to, że ja nigdy w TAROCIE nie używałem BEC-a od KDS tylko sam regiel. BEC-a mam zewnętrznego Turnigy 5A na 6V. Mam serwa 113MG, które mogą pracować na 6V i na tym napięciu są mocniejsze i szybsze to samo dotyczy serwa ogonowego 215MG. Nie widzę różnic w locie pomimo migania diody.


Krzysiek
Dzięki za wszystko. Wciąż namawiałeś mnie żebym ustawił wszystko zgodnie z instrukcją i to było słuszne tylko ja szukałem „dziury w całym”:-)

Chłopaki po piwie albo i czegoś mocniejszego dla Was.
Dziękuję i pozdrawiam[fade][/fade]

Avatar użytkownika
 
Posty: 182
Dołączył(a): wtorek, 18 września 2012, 22:24
Lokalizacja: okolice Lublina

Post przez przemekpal » sobota, 4 kwietnia 2015, 09:28

Tez mialem qs-a, wiec doskonale wiem co czujesz po przesiadce ;)
Z tym ze ja mialem z nim wiecej problemow, niz latania, wszystko bylo tu opisywane i dobrze go nie wspominam, nawet jako helikopter do nauki.

A z ta dioda to jest wlasnie dziwna sprawa, niedawno na forum tez ktos mial identyczny problem i tez uzywal zewnetrznego Beca. Fakt, na migajacej heli lata normalnie, ale mi to przeszkadzalo i drazylem az wydrazylem. Jedyne co mi przychodzi do glowy, to przeklamane deklarowane wartosci tych Becow, ale nie wiem czy to mozliwe.
ALZRC 450 FBL ZYX-S2
V977 najlepszy mikrus 6ch jaki mia³em
Mikro quady: CX-11 i CX-10
3 x V911
By³y: V922, V933, Wasp Nano CPx, 450QS

Avatar użytkownika
 
Posty: 4365
Dołączył(a): sobota, 14 lipca 2012, 17:21
Lokalizacja: Bielsko-Biała (EPBA)

Post przez Viper81 » sobota, 4 kwietnia 2015, 10:32

Nie ma sprawy :) Może się spotkamy kiedyś i polatamy razem. Piwko wypijemy :). Mam rodzinę niedaleko Limanowej :)
THIS IS THE PART OF ME...

Pozdrawiam
Krzysiek "Viper" HELI DRIVER :)

 
Posty: 6
Dołączył(a): wtorek, 17 marca 2015, 22:47
Lokalizacja: Limanowa, okolice

Post przez wojtek80 » sobota, 4 kwietnia 2015, 12:26

Przemek
Ja akurat z QS-em mam dobre wspomnienia. Jak na razie będę latał z tą migającą diodą na napięciu 6V gdzie te moje 113MG naprawdę dają radę – pomijam luzy już po 50 lotach ale od czego są zapasowe zębatki? W locie luzy nie przeszkadzają – przynajmniej mi.

Krzysiek
Spotkania nie wykluczam a piwo będzie czekać :D

Advertisement


Powrót do Systemy FLybarLess

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości