Teraz jest czwartek, 14 grudnia 2017, 15:18

epheli.pl

Wortal pilotów helikopterów RC

NAZA H: Dryfowanie i kilka innych problemów...

Wszystko o systemach FlybarLess, czyli nie ma połowy wirnika a lata.

Moderatorzy: Scroller, maczar, kenobi36

  • Advertisement


Avatar użytkownika
 
Posty: 1483
Dołączył(a): wtorek, 3 marca 2009, 23:18
Lokalizacja: Edinburgh

NAZA H: Dryfowanie i kilka innych problemów...

Post przez Scroller » poniedziałek, 20 kwietnia 2015, 22:25

Cześć!

Właśnie jestem po locie testowym z Nazą H zamontowaną w mojej 800-tce. Mam kilka pytañ do użytkowników tego systemu. Proszę o pomoc, bo jestem zielony w tej materii i niezbyt jeszcze się poruszam we wszystkich ustawieniach.

1. DRYFOWANIE

Śmigłowiec (niezależnie czy ATTI albo ATTi + GPS) dryfuje lekko w prawo-tył. W obu trybach stabilizuje, ale nie trzyma pozycji. Nawet przy pochyleniu do przodu, stabilizuje i za moment zaczyna dryfować. Jak rozwiązać ten problem?

2. CZUŁOŚĆ I SZYBKOŚĆ REAKCJI OGONA

Ogon deczko rybkuje w NORMALU. Domyślam się, że za duża czułość, więc skoryguję. Jednak odczuwam wielką różnicę w pracy ogona po przełączeniu na tryby stabilizacji. W NORMALu ogon reaguje dosyć szybko na ruchy drążka (travel???), natomiast w stabilizacji reaguje bardziej spokojnie (w sumie bardziej mi to odpowiada). Pytanie: Jak i gdzie to korygować? Czułość w radiu zapewne, ale gdzieś w samej Nazie coś jeszcze?

3. OPCJE W SOFTWARE

Gdzie można dorwać sesnownie opisane funkcje, które są dostępne w oprogramowaniu do NAZY. Bo sama strona DJI (jakieś wiki itd...) to istna porażka. Manual lepiej by mój siostrzeniec napisał, a dwa na krzyż filmiki (niby z pokazaną instalacją) to jakiś żart. ¯adnych detali i generalna bzdura.

Oczywiście ktoś, kto się już zna i wie o co chodzi jakoś tam sobie poradzi, ale osoba zaczynająca zabawę z FBL i systemami stabilizacji musi się nie¼le nagłówkować...

4. WASZE SUGESTIE

Będę bardzo wdzięczny za praktycznie każdą dobrą radę i tip związany z konfigurowaniem NAZY. To bardzo fajny system, ale czasem soft nie jest zbyt intuicyjny...
Align T-REX 100-800
Spektrum DX7, DX9 Black Edition

 
Posty: 189
Dołączył(a): sobota, 10 marca 2007, 15:46
Lokalizacja: Kraków

NAZA H: Dryfowanie i kilka innych problemów...

Post przez wolniak » czwartek, 23 kwietnia 2015, 19:45

Cześć,
Mam Nazę i Wookonga. Aktualnie używam WKH ale miałem ten sam problem.
Helikopter wyregulowałem po aptekarsku. I w trybie ATTI gość robił dokładnie to co opisujesz w pkt 1.
Szukałe, czytałem na forach i znalazłem taki artykulik, gdzie gość wydłużył popychacz lewy tarczy. No to poszedłem i zrobiłem to samo. Empirycznie dobrałem to i temat się uspokoił. Mam jeden ablo dwa obroty snapa zrobione.
Spróbuj może u Ciebie też pomoże.
Nie miałem nigdy tego niestety przy GPS. Wtedy zawsze stał jak wryty. Używałm to w TR 700.

Z braku czasu Naza leży w szufladzie ale może ten wątek mnie zmobilizuje, żeby wsadzić to wreszcie do TR450, co stoi i czeka smutny na półce, to coś dodam jeszcze :)

pozdrowionka

Avatar użytkownika
 
Posty: 1483
Dołączył(a): wtorek, 3 marca 2009, 23:18
Lokalizacja: Edinburgh

NAZA H: Dryfowanie i kilka innych problemów...

Post przez Scroller » piątek, 24 kwietnia 2015, 19:24

Dzięki za posta, ale korygowanie mechaniczne wg mnie nie jest rozwiązaniem problemu. Spróbuję potestować inne metody mocowania (grubsza gąbka, coś...). Może to kwestia przenoszących się wibracji. Ki czort?
Align T-REX 100-800
Spektrum DX7, DX9 Black Edition

 
Posty: 189
Dołączył(a): sobota, 10 marca 2007, 15:46
Lokalizacja: Kraków

NAZA H: Dryfowanie i kilka innych problemów...

Post przez wolniak » sobota, 2 maja 2015, 17:40

Pewnie nie jest to czego szukasz ale moment obrotowy śmigła zawsze go będzie znosił w tamtą stronę.
W samolocie, też nie montuje się silnika idealnie na wrost tylko lekko przekrzywiony po skosie w zależności, w którym kierunku się śmigło kręci. Inaczej prostoleciał nie będzie bez korekcji sterami.
Tak więc ma to swoje uzasadnienie. Stąd też pewnie w manualu lata elegancko też.
Można podnieść jeszcze czułość, żeby w ATTI to bardziej kompensował ale nie mozna tego podnosić w nieskoñczoność.
pozdrowionka
Andrzej

Avatar użytkownika
 
Posty: 1483
Dołączył(a): wtorek, 3 marca 2009, 23:18
Lokalizacja: Edinburgh

NAZA H: Dryfowanie i kilka innych problemów...

Post przez Scroller » niedziela, 3 maja 2015, 00:15

Nie nie, kwestia naturalnego dryfowania, wynikająca z mechaniki to co innego. Naza powinna to kompensować, szczególnie w trybie ATTi GPS.

Na razie zrobilem jeszcze raz kalibrację i dołożyłem gąbkę pod moduł, żeby zmienić sposób montowania (może to wibracje). Zobaczę po locie testowym.
Align T-REX 100-800
Spektrum DX7, DX9 Black Edition

 
Posty: 189
Dołączył(a): sobota, 10 marca 2007, 15:46
Lokalizacja: Kraków

NAZA H: Dryfowanie i kilka innych problemów...

Post przez wolniak » niedziela, 3 maja 2015, 08:29

Istotnie w GPS powinien stać. Pytanie czy jak przełączasz między ATTI a ATTI GPS to się zatrzymuje czy nie ma różnicy. Bo jak nie ma różnicy to może ten GPS coś nie halo.
Na to wibracje wpływu nie mają niestety. To mogę powiedzieć z doświadczenia.

Avatar użytkownika
 
Posty: 1483
Dołączył(a): wtorek, 3 marca 2009, 23:18
Lokalizacja: Edinburgh

NAZA H: Dryfowanie i kilka innych problemów...

Post przez Scroller » niedziela, 3 maja 2015, 13:00

Cały weekend mam deszcz, więc nie mam jak wytestować. Jedno co odkryłem w oprogramowaniu, to ekran z kalibracją modułu (zdjęcie). Wydaje mi się, że wartości powinny być w nim bliskie zeru. Jednak wskazania były inne. Zrobiłem kalibrację i teraz wartości są OK. Może tu był problem.

W jakim celu robi się tę kalibrację?

Obrazek
Align T-REX 100-800
Spektrum DX7, DX9 Black Edition

 
Posty: 189
Dołączył(a): sobota, 10 marca 2007, 15:46
Lokalizacja: Kraków

NAZA H: Dryfowanie i kilka innych problemów...

Post przez wolniak » niedziela, 3 maja 2015, 13:44

Zdlęcia nie widzę ale podejrzewam, że chodzi o kalibrację drążków. No to ma znaczenia dla ATTI i ATTI GPS bo po tym się orętuje o zakresie maksymalnego wychyłu ich.
Może pomoże. No te ustawienia to trzeba przejść wszystkie po koleji jak leci.
pozdrowionka.
W KRK pogoda majówkowa wreszcie, więc już piątą baterię wymieniam :)

 
Posty: 260
Dołączył(a): sobota, 12 lutego 2011, 12:33
Lokalizacja: Norwegia

Post przez piterus11 » niedziela, 3 maja 2015, 19:22

Niewiem jak długo mnie tu nie było ale chyba długo,miałem Ci nagrać jakiś filmik niestety wyszło jak wyszło moge tylko pochylić głowe i powiedzieć przepraszam,ale dopiero dziś mam jakiś czas wygospodarowany na heli. Wiec po jakimś roku będe znów startował naze w 700 t-rex z gimbalem może pomoge troszke na dolegliwości.
Jezeli chodzi o dryf w atti gps to musisz spróbować jeszcze raz ustawić gps w dobrej pozycji na ogonie.
Czasami gdy gps złapie fixa w danym punkcie a Ty odlecisz kawałek dalej zadasz mu atti gps on próbuje wrócić do tego punktu gdzie złapał wystarczającą ilość satelit.

Jeśli chodzi o ustawienia nazy to te dwa filmiki są wystarczające nic więcej nie potrzeba to faktycznie jest dziecinnie proste, miałem problem z ogonem ale po podpowiedziach o ustawienie mechaniczne problem zniknął.

Jeżeli chodzi o gps Masz wszystko zrobione jak w opisie pewnego koleżki

Jak masz jeszcze coś to pisz postaramy sie z Wolniakiem pomóc :P>>>TUTAJ<<<
Pozdrawiam.

Avatar użytkownika
 
Posty: 1483
Dołączył(a): wtorek, 3 marca 2009, 23:18
Lokalizacja: Edinburgh

Post przez Scroller » poniedziałek, 4 maja 2015, 21:32

piterus11 napisał(a):Jezeli chodzi o dryf w atti gps to musisz spróbować jeszcze raz ustawić gps w dobrej pozycji na ogonie.


Czyli ten moduł GPS to nie jest tylko antena, ale ma w sobie jakiś akcelerometr, czy coś, że musi być idealnie? Bo właśnie chyba u mnie nie jest idealnie płasko. Troszkę jest pochylony do przodu modelu, gdyż dałem mu grubszą gąbkę pod spód. OK, poprawię to i dam znać.

Możesz podpowiedzieć do czego służy funkcja IMU Callibration?

Gość z linku pisze o kalibracji ogona. Nie ma o tym w instrukcji. Jak to zrobić i po co?
Align T-REX 100-800
Spektrum DX7, DX9 Black Edition

 
Posty: 260
Dołączył(a): sobota, 12 lutego 2011, 12:33
Lokalizacja: Norwegia

Post przez piterus11 » poniedziałek, 4 maja 2015, 23:03

To jest gps z compasem i powinien być ustawiony płasko ale bardziej chodzi o oriętacje magnetyczną np u mnie jest kabelek ustawiony jakieś dwa stopnie od osi ogona.

Ustawiając wszystkie parametry przechodzisz przez kilka stron w menager i na koñcowej zakładce masz calibracje i nic tam nie mieszaj.
Po ustawieniu wszystkiego wyjdz na pole (szczere pole ) bez tel. kluczy itd. masz sekwencje ruchów pstryczkiem trzypozycyjnym od atti,atti gps i manual (sprawdz w linku który podałem) obserwuj djode bo to ona mówi kiedy zacząc inny ''taniec'' taki taniec trwa 360' to jest pokaz dla compasu coby wiedział gdzie jest,a tak na poważnie zorietowanie kompasu. Po tej operacji mozesz zerknąc w zakładke i wcisnąc przycisk sprawdzający IMU.

Ustawienie ogona najpierw mechaniczne jak instrukcja podaje (instrukcja od heli) sprawdzenie ogona w normal(w radiu ustaw na przełącznik normal-H/H) ,ogon ma stać w jednej pozycji w normalu . To tak jakbyś kalibrował ogon pod najprostrze żyro. Pózniej regulujesz gain i reszte w Manager.

Edit; W pierwszym Twoim poście piszesz o reakcji ogona w normal i stab ,że flaki z olejem w atti gps to bardzo dobrze. A w manual- fruwasz normalne 3D więc też dobra reakcja bo szybka byle nie przesadzić.
Pozdrawiam.

Avatar użytkownika
 
Posty: 1483
Dołączył(a): wtorek, 3 marca 2009, 23:18
Lokalizacja: Edinburgh

Post przez Scroller » poniedziałek, 4 maja 2015, 23:28

piterus11 napisał(a):To jest gps z compasem i powinien być ustawiony płasko ale bardziej chodzi o oriętacje magnetyczną np u mnie jest kabelek ustawiony jakieś dwa stopnie od osi ogona.


Czyli muszę sprawdzić, bo może w mojej lokalizacji też muszę zrobić korektę położenia modułu GPS.

piterus11 napisał(a):Ustawiając wszystkie parametry przechodzisz przez kilka stron w menager i na koñcowej zakładce masz calibracje i nic tam nie mieszaj.


Czy ta kalibracja jest powiązana z procedurą kalibracji (tañczenie ze śmigłowcem)? Bo odczyty były różne od zera i nacisnąłem kalibrację. Dostałem info, że IMU został skalibrowany, a wartości są teraz w okolicach zera. jeśli skopałem to jak to odkręcić? Wystarczy zrobić jeszcze raz "taniec", czy coś innego?

piterus11 napisał(a):Po ustawieniu wszystkiego wyjdz na pole (szczere pole ) bez tel. kluczy itd. masz sekwencje ruchów pstryczkiem trzypozycyjnym od atti,atti gps i manual (sprawdz w linku który podałem) obserwuj djode bo to ona mówi kiedy zacząc inny ''taniec'' taki taniec trwa 360' to jest pokaz dla compasu coby wiedział gdzie jest,a tak na poważnie zorietowanie kompasu. Po tej operacji mozesz zerknąc w zakładke i wcisnąc przycisk sprawdzający IMU.


To już zrobione ;)

piterus11 napisał(a):Ustawienie ogona najpierw mechaniczne jak instrukcja podaje (instrukcja od heli) sprawdzenie ogona w normal(w radiu ustaw na przełącznik normal-H/H) ,ogon ma stać w jednej pozycji w normalu . To tak jakbyś kalibrował ogon pod najprostrze żyro.


Ogon był dobrze ustawiony mechanicznie, bo latałem na tym śmigłowcu wcześniej.

piterus11 napisał(a):Pózniej regulujesz gain i reszte w Manager.


Gain ustawia się w radiu. Od jakiej wartości zacząć?

Co oznacza "reszta w Managerze"?

piterus11 napisał(a):Edit; W pierwszym Twoim poście piszesz o reakcji ogona w normal i stab ,że flaki z olejem w atti gps to bardzo dobrze. A w manual- fruwasz normalne 3D więc też dobra reakcja bo szybka byle nie przesadzić.


OK, ale w ATTI i GPS ogon ledwo mi się obraca. Wydaje mi się, że to trochę za wolno. natomiast w NORMALu mam wrażenie, że za ostro reaguje. Jak to skorygować?
Align T-REX 100-800
Spektrum DX7, DX9 Black Edition

 
Posty: 260
Dołączył(a): sobota, 12 lutego 2011, 12:33
Lokalizacja: Norwegia

Post przez piterus11 » wtorek, 5 maja 2015, 08:36

Wciśnij przycisk sprawdzenia kalibracji IMU jeżeli zobaczysz pod spodem komunikat że trzeba kalibrować ustaw równo najlepiej w poziomie i wciśnij kalibruj.

Z tego co pamiętam w radiu nic nie mieszasz,całą czułość ustawiasz w manager nazy.
Pozdrawiam.

Avatar użytkownika
 
Posty: 1483
Dołączył(a): wtorek, 3 marca 2009, 23:18
Lokalizacja: Edinburgh

Post przez Scroller » wtorek, 5 maja 2015, 11:32

piterus11 napisał(a):Wciśnij przycisk sprawdzenia kalibracji IMU jeżeli zobaczysz pod spodem komunikat że trzeba kalibrować ustaw równo najlepiej w poziomie i wciśnij kalibruj.


OK.

piterus11 napisał(a):Z tego co pamiętam w radiu nic nie mieszasz,całą czułość ustawiasz w manager nazy.


Gdzie w managerze ustawia się czułość żyroskopu. Bo wydawało mi się, że to ustawia się jednak w radiu...
Align T-REX 100-800
Spektrum DX7, DX9 Black Edition

 
Posty: 260
Dołączył(a): sobota, 12 lutego 2011, 12:33
Lokalizacja: Norwegia

Post przez piterus11 » wtorek, 5 maja 2015, 13:24

A nie ma tego na pierwszej stronie , po lewej tarcza po prawej ogon. Sprawdz jak możesz ja zyrkne jak wróce do domu.

Edit; Zapomiałem napisać że na koniec ustawieñ masz opcjie auto trymowania po krótkiej sekwencji przełacznika, ale który przełącznik to nie pamietam. musisz doczytać powinno być w instrukcji.
Pozdrawiam.

Advertisement

Następna strona

Powrót do Systemy FLybarLess

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości